Informace z obce

Výstavba Zábavného cykloparku (PumTracku)

Další investicí je stavba Cykloparku – Pumptraku, v areálu fotbalového hřiště pod Okrouhlou.. Tento projekt byl plánovaný, ale až letos se nám podařilo získat dotaci a stavbu uskutečnit. Byla dokončena 15.11.2016 s tím, že na jaře proběhnou terénní úpravy trávního porostu. V dubnu 2017 plánujeme slavnostně dráhu předat do užívání. Věříme, že sportovní vyžití na Pumtracku bude oblíbenou aktivitou v naší obci. Dotaci jsme obdrželi z Ministerstva pro místní rozvoj a z Nadace OKD.

okd-s-mottem-01

 

Co je PumTrack?

Naprostým laikům se zde  stručně pokusím poradit jaké náčiní je vhodné pro provoz na pumptracku a čemu se spíše vyhnout.

Jízda na pumptracku působí sportovcům radost, zlepšuje fyzičku, ladí tělesnou koordinaci a rovnováhu, vlévá do žil adrenalin. Při prvních krůčcích a seznamování je jízda na boulích a klopených zatáčkách úplně jinačí zážitek než jízda po rovině. Ten pocit, když se spustíte z rozjezdové rampy a překonáte první boule nebo projedete zatáčkou v náklonu a máte pocit, že ležíte téměř vodorovně je prostě úžasný a pro mnoho lidí návykový. Po osvojení úplných základů obvykle následuje pilování techniky pumpování, zlepšováni fyzičky, zrychlování pohybu a když pak po dráze letíte jako vítr přichází na řadu učení triků jako například jízda po zadním kole, skoky atp. prostor pro sebezlepšování je téměř neomezený.
Pumptrack je také přirozené tréninkové prostředí pro několik sportů, které mají své zastoupení ve světových soutěžích.
Bikros – Olympijská disciplína, jízda na pumptracku je čistou esencí tohoto sportu.
Horská kola – ať se jedná o sjezd nebo crosscountry závody, dovednosti získané na pumptracku se i zde zúročí.
Snowboardcross – Olympijská disciplína, držitelka zlaté medaile ze Soči, Eva Samková na pumptracku v létě trénuje a účastní se longboardcrossových závodů.

Podobných sportů je ještě několik, ale tím vás dále nechci zdržovat, ve finále bude stačit, když se shodneme na tom, že pohyb na čerstvém vzduchu je rozhodně lepší než celodenní vysedávání u monitoru počítače.

Staříčský pumptrack je projektován a postaven profesionály ve svém oboru. Je na něm kladen důraz na to, aby byl co možná nejbezpečnější a použitelný i pro malé děti. Každé učení nových dovedností logicky přinese občasný omyl v podobě pádu a je rozhodně lepší být na takovou situaci připraven než pak léčit bolestivé zranění. Nechte tedy Ježíškovi určitou finanční rezervu a zároveň s novým prostředkem zábavy pořiďte i odpovídajicí helmu a sadu chráničů.

Doufám, že vám následujících pár řádků pomůže v rozhodování jaké náčiní pořídit a těším se, že se s vámi i vašimi dětmi potkám na oficiálním otevření pumptracku na jaře příštího roku.

Zbyněk Kratochvíl

Pro lepší přehlednost jsem popis rozdělil do několika bodů.

1. ochranné pomůcky
2. jízdní kola
3. koloběžky a odrážedla
4. kolečkové brusle
5. skateboardy a longboardy

1. Ochranné pomůcky
Helma: úrazy hlavy patří k těm nejnebezpečnějším, proto je pro děti helma povinná a její správné použití by měla být naprostá samozřejmost. Provozu na pumptracku vyhoví cyklistická nebo helma určená pro akční sporty jako BMX, skateboarding, snowboarding atp. Helma by měla dobře padnout, tzn. nesmí dítě bolestivě tlačit a musí na hlavě držet ve správné pozici: nesmí se otáčet kolem dokola nebo sklouzávat až na zátylek nebo do obličeje, důležitou roli hraje i správné nastavení délky podbradního pásku, bez jehož správného sepnutí je helma nefunkční.
Ceny helem jsou v rozptylu od několika stovek až po tisíce za výrobek pro profesinální sportovce, ale obecně platí, že jakákoliv i ta nejlevnější helma ze supermarketu je lepší než žádná helma. Pokud budete nakupovat použité zboží rozhodně se vyhněte jakkoli prasklým nebo opravovaným kusům.

Ostatní chrániče: dále doporučuji dítě vybavit sadou chráničů kolen a loktů, bruslaři a skateboardisté mohou doplnit o chrániče předloktí a od věci nemusí být ani chrániče kyčlí ( tzv. obrněné trenky).
Stejně jako helma by měly chrániče dobře padnout, neměly by škrtit. Přednost dejte chráničům, které chrání kolena a lokty i z boku a vepředu mají masivní oplastování.

2. Jízdní kola
Pumptrack je sjízdný téměř na každém kole, ale některá jsou pro pumpování samozřejmě mnohem vhodnější než jiná.
Pumptrack je vlastně zmenšená bikrosová závodní trať, proto je nasnadě, že nejlepší na ježdění po něm jsou právě BIKROSOVÁ neboli BMX kola a to ve správné velikosti vzhledem k jezdci.
BMX kola se vyrábí v mnoha variacích a na pumptrack jsou vhodná v podstatě všechny.
Jako další velmi vhodná se nabízí kola horská, kde nejlepší volbou budou tzv. DIRT a FREESTYLE modely. Tyto kola mívají na rozdíl od bikrosových odpruženou přední vidlici a konstrukce rámů se vyznačuje tím, že horní rámová trubka se od řídítek směrem k sedlu svažuje dolů a tím pádem je možné sedlo snížit až téměř k zadnímu kolu. Ona možnost snížit sedlo je pro dynamickou jízdu na pumptracku zásadní, protože dává jezdci prostor pro pohyby tělem, kdy na kole najednou pumpuje řídítky a provádí dřepy, tím na boulích nabírá rychlost bez nutnosti otáčet pedály.
Rámy, které jsou na dítě příliš dlouhé nebo mají vysokou horní rámovou trubku (podobné silniční favoritce) jsou vhodné méně. Stejně tak méně vhodná jsou celoodpružená kola která svými tlumiči pohlcují energii pumpování a nabrat rychlost je na nich tedy fyzicky namáhavější.
Co se týká nejmenších dětí, tříkolek a takzvaných furtšlapů tak ty na plné využití pumptracku nejsou nejvhodnější, protože základem pumpování, jak jsem jej popsal výše, je stoj na pedálech, což stále se otáčející kliky neumožňují nicméně vstup nemá zakázán nikdo a přejíždění menších vlnek se bude líbit každému děcku.
Běžná dětská nebo jiná kola určená do provozu jsou samozřejmě taktéž použitelná, preferoval bych spíše bicykl se vzpřímeným posezem než výrazný předklon jezdce a také možnost snížit sedlo přijde na pumptracku vhod.

Při koupi nového jízdního kola bych se pokud možno vyhnul veškerým supermaketům jejichž produkce je obvykle na nejnižší možné kvalitativní úrovni a totální opotřebení takového kola je často záležitosti několika týdnů. Zašel bych raději do cyklistického obchodu s tradicí, kde vám poradí s výběrem správné velikosti a jistě vám nabídnou i kola v několika cenových úrovních a možností servisu. Na druhou stranu chápu, že děti rychle rostou a co jim vyhovuje dnes je jim za rok malé proto bych se nebál ani solidního kola z druhé ruky, které bych si před koupí nechal prověřit v cykloservisu.

3. Koloběžky a odrážedla
Začnu od nejmenších dětí na odrážedlech. I tito malí človíčci si na pumptracku mohou užít jízdu po vlnkách nicméně na nějaký velký sportovní výkon odrážedla vhodná nebudou, vyjímkou by snad mohly být modely, které obsahují nějaké stupačky v místě kde jsou u bicyklu pedály a nebo modely s platformou pro nohy podobně jako mají koloběžky.
Koloběžky – dnes jsou u mládeže obrovsky v módě FREESTYLE koloběžky (takové ty s malými koly a rovnými řídítky) a faktem je, že pumptrack je pro ně ideální místo k vyřádění. Vzhledem k popularitě koloběžek se u nás namnožily jak obchody (převážně e-shopy) specializující se na toto zboží, tak je možné koloběžku pořídit v běžném kamenném sportovním obchodě, ale rozhodně bych se opět vyhnul supermarketům a nejlevnějším modelům které vám aktivní teenager rozláme za dvě odpoledne.
Ostatní běžné koloběžky jsou samozřejmě také použitlené avšak je potřeba brát v úvahu světlou výšku kdy například speciální silniční koloběžky s velkými koly mívají plošinu pro nohy co možná nejníže a ta potom na vrcholcích boulí drhne a znemožňuje jízdu.

4. Kolečkové brusle
In line brusle zná dnes asi každý a na běžné použití na pumptracku je také většina bruslí použitelná.
Pokud se však vaše dítě chce ježdění na pumptracku nebo ve skateparku věnovat pravidelně poohlédněte se po tzv. AGRESSIVE nebo STREET modelech. Poznají se podle toho, že mají botu masivně oplastovanou a mají také širší kolečka menšího průměru díky tomu jsou brusle odolnější, nerozlámou se či nerozviklají při častém skákání a na zvlněném profilu dráhy jsou stabilnější než běžné fitness modely. Speciální rychlostní brusle s velkými koly a nízkou botou jsou pak nejméně vhodné až nepoužitelné.

5. Skateboardy a longboardy
Skateboarding v původní formě vznikl jako náhrada za surfovaní na vlnách oceánu.
Pumptrack = vlny, každému musí být jasné, že to jde se skateboardem dohromady.
Běžné street/skatepark SKATEBOARDY jsou na pumptracku použitelné, jen bych volil kolečka s menší tvrdostí, protože asfalt pumptracku má přece jen o něco hrubší strukturu než vyleštěný beton ve skateparku. Pokud nechcete rozebírat nově koupený skateboard a montovat měkčí kola, doporučím Ježíškovi nákup tzv. CRUISER skateboardů což jsou desky velikosti klasického skejtu (cca 60 – 80cm dlouhé) avšak mívají tvar ryby, jen jeden nahoru zahnutý konec a zpravidla již mají namontovány měkčí kola určená pro ježdění po běžných komunikacích. Nespornou výhodou bývá i jejich nížší pořizovací cena než u profi skateboardů nebo longboardů.
LONGBOARD, jak již název napovídá jedná se prkno, které je oproti skateboardu poněkud delší a má větší a měkčí kola trochu jinačí trucky = podvozek a díky tomu má longboard větší stabilitu v rychlosti a lépe překonavá drobné nerovnosti vozovky. Longboard vhodný na pumptrack by měl mít délku cca 80 – 90 cm, deska by měla být spíše tužší konstrukce, aby při pumpování zbytečně nepružila a může mít také zvedlou patku. Příliš dlouhé desky tzn. přes 1m jsou na pumptracku spíše hůře použitelné pro svojí malou obratnost. Problémy by mohly mít také longboardy s tzv. droptrhu nebo dropdown konstrukcí u nichž je deska výrazně snížena směrem k silnici a tím pádem hrozí škrtání desky o vrcholky boulí. Jako v předešlých případech doporučím vyhnout se supermarketům a zavítat v ideálním případě do skateshopu, kde vám nabídnou dobře funkční komplet za odpovídající cenu. V případě omezených finančních možností se dnes dá longboard i skateboard pořídit i v kamenných sportovních obchodech. Celková životnost a spolehlivost těchto prken, ale může být o něco menší.

Vítání občánků – podmínky a postup

Na obřad vítání občánků jsou dítě a jeho zákonní zástupci zváni na základě předem vyplněného souhlasu dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Formulář je k dispozici v kanceláři obecního úřadu a na webových stránkách www.obec-staric.cz v sekci Obecní úřad-formuláře.

V případě, že se chce zákonný zástupce s novorozeným dítětem zúčastnit obřadu vítání občánků, je zapotřebí, aby vyplnil souhlas. Vyplněný souhlas zákonný zástupce zašle poštou nebo podá osobně prostřednictvím podatelny obecního úřadu Staříč.

 

 

Oprava pomníku obětem 1. Sv. války na hřbitově ve Staříči   

 

V měsíci říjnu byla ukončena oprava pomníku na místním hřbitově, která obnášela vyčištění a odstranění mechu z pískovce, ukotvení obrubníků a doplnění chybějících částí , spárování a oprava rozpadlého schodu a jeho obklad. Byla provedena celková impregnace památníku aby se zvýšila jeho odolnost vůči povětrnostním podmínkám. Cena opravy včetně DPH  byla 80 126,- Kč.  Obec Staříč dostala na tuto opravu dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje  na zabezpečení péče o válečné hroby účelově určenou k úhradě uznatelných nákladů ve výši 40 000,- Kč. Opravu provedlo kamenictví Ivan Voznica.

 

pomínky (2) pomínky (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Depozitář stavebních detailů na Fakultě stavební v Ostravě

Na Fakultě stavební VŠB – TU Ostrava vznikl v rámci projektu Rozvoj příhraniční spolupráce vysokých škol v oblasti historické architektury, ITSM 22410320032, depozitář stavebních prvků a detailů pro praktickou výuku. Soustřeďují se zde historické stavební prvky, jako jsou například vzorky starých krytin, zdiva, výplně otvorů a další. Položky depozitáře slouží studentům ve výuce dějin architektury, obnovy památek či souvisejících předmětů a jsou přístupné běžným návštěvníkům a badatelům po předchozí domluvě.

Součástí depozitáře je i cenný soubor 76 kamenných architektonických prvků ze Staříče. Pískovcové prvky byly ve středověku součástí kostela Povýšení sv. Kříže a po přestavbě kostela byly opětovně použity při budování ohradní zdi okolo hřbitova, odkud byly při opravě v roce 2008 vyňaty a později deponovány na Fakultě stavební VŠB-TU Ostrava. Výběr ze souboru Staříčských zlomků je nyní v otevíracích hodinách školy dlouhodobě ke shlédnutí i ve vitrínách na katedře architektury.

Ve spolupráci s partnerem Žilinskou univerzitou v Žilině jsou v rámci projektu realizovány další aktivity, zaměřené na společné mapování a dílčí průzkum historických objektů v příhraniční oblasti. Jedná se o terénní workshopy, exkurze a společné setkávání odborníků a studentů, zaměřených na historickou architekturu, zvláště na výzkum starých krovů. Podrobnosti k depozitáři stavebních detailů a dalším akcím projektu jsou na stránkách www.rozvoj-architektury.eu.

Ing. Petr Waldstein, FAST VŠB – TU Ostrava, koordinátor projektu

 

 

1)      Žebro ze Staříče s původní povrchovou úpravou s červenými kvítky, pískovec, 2. třetina 14. století.

 

 

žebro

 

 

 

 

 

 

 

2)      Klenební konzola ze Staříče, pískovec, 2. třetina 14. století.

 

 

mikuláš (2)

 

 

 

 

 

 

 

Nový obyvatel naší obce

Dnes už není žádným tajemstvím, že i k nám přicházejí a budují své domovy zvířata, která do nedávna žila jen v teplých krajinách. Třeba jako jeden druh pavouka, který obývá i naši obec, Křižák pruhovaný (latinsky Argiope bruennichi). Ano je to opravdu tak, v naší přírodní památce Kamenné minulý rok nalezl můj bratr Teodor Kozelský tento zajímavý druh. Křižák pruhovaný se do České republiky a okolních zemí přestěhoval už před několika lety ale až teď se velmi rozšířil a přistěhoval se i na Kamennou. Můžeme potvrdit, že se na Kamenné opravdu zabydlel, neboť jsme ho letos opět viděli v hojném množství. Jak se zdá, velice se mu tam daří. Není divu, má zde spoustu potravy a také je mu tam teplo. Jeho potravu tvoří kobylky, které usmrtí jedem, zavine do sítě a poté sežere. (Když si představíte, kolik druhů kobylek na kamenné žije, není divu, že se tam křižákům líbí.) Na skutečnost, že jde o jedovatého tvora upozorňuje i jeho varovné zbarvení. Jeho kusadla však nejsou dost silné na to, aby prokousla lidskou kůži, ovšem mimo jemná místa, takže na něj raději nesahejte, ani nekopejte do jeho sítě. Jeho jed však není životu průměrně zdravého člověka nebezpečný. Opatrnost však nikdy není na škodu.

Expandoval k nám ze Středomoří. Můj bratr také nahlásil výskyt tohoto pavouka na přírodovědecký web sloužící k mapování živočichů (www.bilolib.cz) kde jej odborníci potvrdili. Jedná se o pavouka, který dorůstá až 15 mm. To platí u samic. Samec nejenže je menší (asi 5 mm), ale taký má tu smůlu, že nikdy nepřežije páření. Samice jej totiž po páření zabije a sežere. Samice je také působivější na pohled. Poznáte ji podle žlutého zadečku s černými pruhy. Oblíbeným prostředím tohoto krásného osminožce jsou louky, osluněná místa, sutiny a pískovny. Svou síť tká mezi stébla trávy nízko u země a sedí uprostřed. Jeho síť má taky jednu zvláštnost nazývanou stabilimentum. Tato zvláštní ozdoba sítě, kterou Křižák tká až zcela na závěr stavby, může připomínat zip. Vědci zatím přesně neví k čemu slouží. Jedna teorie říká, že jde o prvek ke zpevnění sítě například proti poryvům větru, to je také důvod proč tento ‘‘zip‘‘ z počátku začali vědci nazývat stabilimentum. Druhá teorie spekuluje o lákání určitých druhů hmyzu, stabilimentum odráží velké množství ultrafialových paprsků stejně jako některé květy. Hmyz je tak může mylně považovat za květ. A do třetice se uvažuje o funkci obranné.  Pavouk při vyrušení rozkmitá síť a narušitel pak vidí jen rozmazaný obrys pavouka, příliš nejasný, než aby zaútočil. Stabilimentum ovšem může také sloužit naopak k většímu zviditelnění sítě, tedy k tomu, aby větší hmyz a jiná větší zvířata do sítě nevrážela.  Mohla by tedy fungovat jako siluety dravých ptáku, které se lepí na velké skleněné plochy, aby do nich nevráželi ptáci.

Věřím, že tento článek přispěje k seznámení s naším novým, zajímavým „sousedem“, kterých bude vzhledem k probíhajícím změnám klimatu nejspíše přibývat.

Richard Střelák

 

Pokračování přípravy kanalizace obce.

Stavební úřad požaduje poslední smlouvu mezi obcí a vlastníky rodinných domů. Je to smlouva s obcí, kterou potřebujeme k vyřízení stavebního souhlasu pro připojení rodinných  domů. Tyto smlouvy postupně posíláme majitelům rodinných domů, jak jste již zaznamenali a podepsané vrátili na obecní úřad.

Kdo tak ještě neučinil, prosím o podpis a doručení na obecní úřad.

Pokud tyto smlouvy i přes naši snahu urgovat k navrácení těchto smluv, jak v místním rozhlase, tak na webu obce Staříč, nebudou dodány na obecní úřad, budou vyřazeny a posléze nebudou na stavebním úřadě vyřízené k realizaci. Tyto přípojky si budou muset majitelé rodinných domů vyřídit na své náklady sami. Vám občanům, kteří jste již tuto smlouvu podepsali a vrátili na obecní úřad děkuji a jsem vděčná za Vaši spolupráci.

Po vydání Územního rozhodnutí ke stavbě odkanalizování obce  budeme pokračovat žádostí o stavební povolení.

Po vyřízení těchto záležitostí Vás budeme vyzývat k vyzvednutí takzvaných protokolů (já tomu říkám projektů přípojek) vystavených k realizaci přípojek pro konkrétní rodinný dům.

Pro realizaci stavby kanalizace se  zajímáme o vyhlášení dotací. Dotace bývají vyhlášené jak naším státem tj. Ministerstvem životního prostředí, tak z dotací Evropské unie.

Pokud není zřejmé, jaké dotace můžeme využít, nebudeme o tomto tématu polemizovat. Jedno je však jisté, bez dotací tuto stavbu nelze realizovat.

 

Dům pro seniory.

Výstavba domu pro seniory začala již první fází, a to je přeložkou  vysokého napětí.  Připravuje se výběrové řízení k realizaci přeložení  vodovodního řádu. Toto jsou velmi důležité přípravné práce  k  započetí  samotné výstavby.  Výstavba je plánována z rozpočtu obce Staříč,  ale  pokud budou vyhlášené dotace na tuto stavbu Domu pro seniory, budeme usilovat o jejich využití.

Mrzí nás, že v našem volebním období se nepodařilo začít se stavbou ve větším rozsahu, ale někdy stačí jen odpor jedince, nebo jedinců a skvělý projekt pro dobro větší skupiny občanů   nebo věci  veřejné se prostě zastaví a pozdrží. Doufejme jen, že toto zdržení je poslední a stavba započne.

Další informace a nahlédnutí do projektu jsou k dispozici na obecním úřadě.

 

Výstavba šaten a sociálního zařízení pod Okrouhlou na parc.č.1595/2

 

Dobré počasí umožnilo pracovat až do 19.12.2013.

Tímto dnem byly práce přerušeny a malou přestávku do 6.1.2014 využili zaměstnanci Beskydské stavební k dovolené. Dne  6.1.2014  bylo opět slunečno a teploty se pohybovaly od 3 do 9°C, takže firma začala opět naplno pracovat. Do dnešního dne, až na malé nedostatky v projektu, firma postupuje dle harmonogramu prací.

Stavba je odkanalizována, začínají se dobedňovat stropy a hlavní náplní je armování jak věnce, tak stropů. V přední části se usadily palisády, které budou opěrou pro dvě řady sedadel tribuny.

V následujících dnech proběhne výkop pro usazení betonové jímky pro splaškovou kanalizaci.

Kontrolní dny probíhají jednou týdně, a to ve čtvrtky v dopoledních hodinách.

Obecní zastupitelstvo dne 17.3.2014 schválilo dodatek č.2., který se týkal odsouhlasení více a méně prací. Naším přáním je ukončení prací do konce měsíce července a následná kolaudace stavby v srpnu tak, aby podzimní sezóna fotbalistů mohla začít v novém.

 

 

Stabilizace svahu v lokalitě Kamenná

 

Na tuto stavbu již byla třikrát podána žádost o poskytnutí podpory na spolufinancování projektu v rámci programu Životní prostředí z prostředků Státního fondu životního prostředí ČR.

Koncem roku 2013 nám přišlo rozhodnutí o poskytnutí dotace z prioritní osy 6- Zlepšování stavu přírody a krajiny.

Stavební povolení bylo vydáno 18.11.2013 s nabytím právní moci 20.12.2013.

Stavba, která se nachází nad rodinným domem č.p.382, parc.č. 908/3, obsahuje pilotovou stěnu a odlehčovací vrty.

K dnešnímu dni bylo provedeno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Vítěznou firmou se stala Hrušecká stavební spol., s.r.o. Proběhlo také výběrové řízení na technický dozor investora.  Zvítězila firma BENEPRO, a. s. Český Těšín.

V měsíci dubnu proběhne předání staveniště a následně bude ujednáno datum zahájení stavby.

 

MHD linka č.12

 

Podle informací zaměstnanců ČSAD Frýdek-Místek, bylo k datu 24. 3. 2014 pořízeno občany naší obce celkem 248 čipových karet a o další je požádáno.

Do jízdního řádu byly zapracovány změny, které vznikly z připomínek občanů.

Nový jízdní řád platí od 2. 3.2014 do 13. 12.2014.

Novou změnou v JŘ by mohlo být rozšíření linky č. 12 o obec Fryčovice a město Brušperk.

Tito momentálně jednají o možném rozšíření.

 

Obec Staříč

Chlebovická 201

739 43

Tel: 558 660 260

Fax: 558 661 051

Mobil: 605 447 149

Úřední dny

Pondělí, Středa

8.00 - 11.30, 12.30 - 17.00

Další kontakty

Škola: 558 660 263

Kulturní dům: 558 660 260

Knihovna: 558 661 051

Vyhledávání